Canzun dil barschament da Mustér

1799, am 6. Mai brandschatzten die französischen Truppen das Dorf Disentis. Daraufhin entstand das unten notierte „Lied über den Brand von Disentis“. Die ersten drei Strophen beschreiben das Ausmass der Katastrophe, dann folgen weitere Strofen, die quasi eine göttliche Erklärung für die Tat nennen und am Schluss die Bitte um Vergebung der Sünden. Der Text wurde in die heutige Sprache umgesetzt, dadurch gingen Rhythmus und Reim teilweise verloren. Dafür sind die Zeilen besser verständlich. Herzlichen Dank an Ursin Lutz für die freundliche Unterstützung dabei.

 

Gl‘onn gisiattschiennovontanov

dil meins da matg ils sis

sei curdau tier in zun grond castitg

als da Mustér ils plirs.

Remetter lein nus tut a Diu

la caschun, tgi seigi stau.

Pitir vein nus sulets stuiu,

Dieus nus ha visitau.

 

La claustra, tempels, cun il vitg,

sco la parochiala

ha consumau en buca ditg

la flomma infernala.

Cun sogn Gions, Raveras, Gonda,

Funs, Clavaniev ed Acletta

ars en cun clavaus part gronda

en meins che in’ uretta.

 

Cun animals manedels, muvels gronds

zun nuot stgav’ ins dustar,

per far il mal pli criu dils donns,

diltut per pirentar.

Aluscha aunc! O tgei sgarschur!

Han glieud biara mazzacrau

Sco ton vietis pleins da rabia,

persunas viv barschau.

 

Cumpatg cheutras ha Dieus vuliu

a nus il cor tuccar,

pli castitgs en temps da rugar giu,

depurtaments midar.

Mo tonaton vischins zun cars,

stuein gie confessar nusezs,

ch’ ei sei vegniu culs vezis biars

nuot meglier er cul lezs.

 

Da cormein per s’ enriclar

e far propiest stateivel,

da megliurar nies demenar

e fa tut nies pusseivel.

Perquei fin oz vein sez priu si,

sco penitents fixau, stregn far,

e cur ch’ ei croda grad sil di,

aunc pli gronda fiasta far.

Lein oz savens seregurdar

da nos pupratschs confrars

ch’ el fiug ed ell’ uiara far

lur vet’ han piars bein biars.

Che Dieus els clomi tiels beai

sch’ els fussen aunc en peina

e detti ad els lur ruaus

en gloria cumpleina.

 

A vus pli car da Jesus Crest,

sogn Gion per nus rughei

apiestel ed evangelist,

d’ effectuar gidei

cauld ieli fetg buglient sur fiug

frestgs e sauns veis pudiu ir

dustei da donns, d’ uiar’ e fiug,

tempronza bun’urbi.

 

D’Urban ils otg la oraziun

cheu lein nus applicar,

e lein sco quel cun submissiun

a Nies Diu si clamar!

Avon tes egls nus oz purtar

las nossas cuolpas tuttas lein

cun quellas era presentar

las plagas che nus vein.

 

Sche nus nos vezis patertgein

commess di per di

viter quei che nus bein meritein

fuss nuot il nies pitir

per nos malfatgs che ein schi grevs

culs quals nus vein stridau,

en cruschs e castitgs bia memia levs

che nus vein supportau.

 

La peina per ils nos puccaus

sentin nus zuar zun bein

untgi da quels sin negins graus

stinadamein buc lein.

Ei vegn bein nossa fleivlezia

tras tes castitgs battida

mo dil puccau la nauschadad

vegn nuota sminuida.

 

Nos cors blessai ein turmentai

mo mein en ault cul tgau

nus suspirein tut dolentai,

culs fatgs vein nuot midau.

Sin nies far meglier, sche ti spetgas

vein nus nuota correcziun

e sche ti vul duvrar vendetgas

lu star ora pudein nuotzun.

 

Cu ti castigias confessein,

tut schliet ch‘ei fatgs zacu.

Suenter igl avis nus emblidein

che nus bargiu vein lu.

Da castigiar, sche muossas maun

da far bien purschein immediat

retegnas ti la spada aunc

il bien paghein nus buc.

 

Sche castitgs ti fas sentir empau

clamein nus per perdun

e sco che ti has perdunau

tier nos dein nus caschun.

Cheu Segner has la confessiun

che nus sincer culponts sedein

e senza tia remischun

a piarder ir stuein.

 

Senza nos merets, o bab Diu

concedi a nus quei

che nus ord nuot has tez scaffiu

che nus rugheien tei

Entras Jesus vies fegl sogn

muort siu saung ch’ ei spons per nus

e regia ussa cul spért sogn

en trinitad cun vus.

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